"آموزشهایی برای صنف ساعت"(6)
نوشته شده توسط مدیر   
شنبه ، 23 شهریور 1392 ، 07:11

بسمه تعالی

"آموزشهایی برای صنف ساعت"(6)

مقدمه:در شماره های گذشته قسمتی از مطلب آموزشهایی برای صنف ساعت که به معرفی ابزار آلات مورد نیاز تعمیرات ساعت پرداخت شده بود از نظرتان گذشت در این شماره به معرفی دیگر ابزار مورد نیاز خواهیم پرداخت که با هم مرور میکنیم.

سنگ باربرداری:

اصطلاحا به آن سنگ نیز میگوییم که بار برداری مورد استفاده قرار میگیرد که انواع مختلف دارد.

الف-سنگ زبر:وقتی ازآن استفاده میکنیم که بخواهیم باربرداری زیادی انجام دهیم که این خانواده انواع مختلف دارد.

ب-سنگ خارساب:نسبت به سنگ زبر حساس تر است که به چند دسته تقسیم میکردد:

1-سنگ خارساب زبر:که برای باربرداری تقریبا زیاد از آن استفاده میکنیم.

2و3 سنگ خارساب نرم و بسیار نرم:که برای پرداخت کردن و باربرداری خیلی کم از آن استفاده میکنیم.

آچار جاکسا:

آچار جاکسا از دو قسمت دسته که متحرک است و تنه که ثابت بوده و داخل آن محل قرار دادن سه پستونک میباشد که با دسته باز و بسته میشود تشکیل گردیده جاکسا دارای پستونک های متفاوتی میباشد که از جنس فولاد سخت ساخته شده اند.آچار جاکسا دارای 12 عدد پستونک میباشد که 4 سری پستونک 3 عددی است و برای باز و بسته کردن انواع پشت ساعت غیر از ساعتهایی که نیاز به پرس و یا ساعتهایی که نیاز به آچار مخصوص رولکس دارند و کلیه ساعتهایی که با کمپرس هوا باز میشوند،باز می شود.

آچار رولکس:

دارای یک محور دو طرفه که وسط محور دارای قالب مخصوص و دارای هفت مهره میباشد.

توجه:تعمیرگاههایی که آچار رولکس ندارند از بازکردن پشت درب ساعتهای رولکس جدا خودداری کنند تا آسیبی به پشت ساعت وارد نشود.

آچار تخت وستن واچ:

برای باز و بسته کردن(درب)پشت های چند ضلعی با ابعاد مختلف (منتظم ) بکار میرود.

توجه:نوعی دیگر از درب باز کن برای ساعتهای مخصوصی است که قابشان دو تیکه است(تنه داخلی،تنه بیرونی)که این نوع درب بازکن با فشاری که به تنه داخلی قاب وارد می آورد تنه داخلی از تنه بیرونی جدا شده،شیشه را هم جدا نموده و کوک را هم در می آوریم تا موتور خارج شود.

آچار فرمانی:

این آچاار دارای 12 مهره پستانکی،10 تاپایه پلاستیکی روی گیره ثابت که گیره متحرک آن دارای دو پستانک متحرک میباشد.این آچار برای باز کردن درب ساعتهایی بکار میرود که معمولا با ابزار های دیگر باز نمی شود.

اغلب آچار های فلکه ای به همراه خود دو عدد قالب رولکس نیز دارند.

گیره های قاب ساعت:وسیله ای است که قاب ساعت در |آن قرار میگیرد بطوری که سمت درب پشت بالا و قسمت شیشه به سمت پایین باشد،این وسیله دارای چهار شاخه متحرک و دو صفحه که یکی ثابت و دیگری متحرک است بطوریکه وقتی قاب ساعت در آن قرار داده می شود بوسیله بستن پیچ ها صفحه متحرک حرکت کرده و قاب را سفت نگه میدارد.تا بوسیله آچار مثل جاکسا و...بتوانیم درب ساعت را راحتتر باز کنیم.

در نوعی دیگر از این خانواده در یک طرف صفحه متحرک یک پیچ تعبیه شده بعد از اینکه قاب ساعت در آن قرار گرفت و محکم شد پیچ را سفت میکنیم تا قاب ساعت در داخل آ« ثابت شود بعد بوسیله جاکسا یا... آن را باز میکنیم.

توجه:بعضی از ساعتها مانند:امگا ،فورتیس و...بوسیله کمپرس هوا باز میشوند در این نوع ساعتها باید سرکوک ساعت را از روی ساعت بیرون آورده این نوع سرکوکها دارای میله دوتیکه هستند و از آن میله گاردونی نیز یاد میکنند بوسیله تلمبه مخصوص هوا فشرده به داخل ساعت هدایت شده(از سمت جداشده سر کوک)و طلق آن با صدایی خارج میشود و نمی توان موتور ساعت را از قاب بیرون آورد.

ابزار توازن پایه رقاص:

ابزار توازن وسیله ای است برای تنظیم و برقراری تعادل در طبله رقاص ساعت،این وسیله از 3 پایه و1شاسی و 1 پیچ برای جلو و عقب کردن یکی از تیغه ها،دو عدد تیغه و پایه متصل به تیغه که محل قرار دادن نوک پایه رقاص روی آن است تشکیل شده است که این ابزار باید کاملا بوسیله تراز آب نما که در کنار آن و روی پایه ها قرار داده میشود تنظیم شود(روی هر3 پایه باید آب نما قرار داده شود)

طریقه کار:پس از تراز ابزار توازن و قرار دادن طلبه با پایه و بدون پاندول و سنگ آویز و تنظیم آن توسط پیچ تنظیم،مبادرت به چرخاندن طلبه نموده و در قسمتی که احساس سنگینی مشاهده میشود(قسمت سنگین در پایین قرار میگیرد)توازن ایجید مینماییم ایجاد کردن توازن بستگی به انتخاب درست در قسمت مقابل و... آن میباشد.

قاب گیر:

ابزاری است برای لنگ گیری یا اصلاح لنگی که به آن طیاره نیز میگویند.

طیاره انواع مختلف دارد.این ابزار دارای دو بازوی متحرک و قابل تنظیم و با یاتاقانهای متفاوت ساخته شده است که جنس یاتاقانها از سنگ،برنز،فولاد و یا سنگ و برنز و سنگ و فولاد میباشد.

با این وسیله می توان لنگی طبله چرخها و... را گرفت.

طرز کار:ابتدا وسیله معیوب را روی طیاره سوار میکنیم با چرخش در آودرن قطعه معیوب مقدار لنگ بودن را اصلاح میکنیم.

در صورت نداشتن این ابزار میتوان از خود ساعت برای اصلاح لنگی استفاده کرد.

فنرجمع کن:ابزاری است که برای سوارکردن فنر بکار گرفته میشود و از چند قسمت تشکیل شده است که عبارتند از استوانه،میل چرخش دهنده در قسمت انتها،انواع توپک و قالب ها نسبت به بزرگی و کوچکی فنر.

طرزکار:قالب را روی استوانه سوار میکنیم و فنر مورد نظر را از قسمت توپک در اخل قالب از سمتی که شیار دارد قرار داده و آن را جمع میکنیم و پس از جمع کردن فنر را داخل قوطی فنر قرار داده و با فشاری که از قسمت انتهای استوانه وارد میکنیم فنر داخل قوطی فنر رها میشود.

توجه:در انتخاب دقت شود که کوچکتر از فنر در حالت جمع شده نباشد.

کولیس:وسیله ای است برای اندازه گیری بر مبنای واحد میلی متر،که میتوان از این وسیله برای اندازه گرفتن شیشه، طلق ،پن،بند و...استفاده نمود که در چند طرح مختلف ساخته شده اند.

نوعی از آن دارای یک تیغه مندرج و ثابت و یک تیغه متحرک که مشخص کننده اندازه میباشد تشکیل گردیده است.

پوور(پمپ باد)

وسیله ای است که با وارد کردن فشار به قسمت انتهای آن هوا از نوک آن خارج میشود که در چند نوع مختلف ساخته شده است در نوعی از آنان قسمت انتهایی از قسمت بدنه جدا میشود و نوک آن نیز قابل جداشدن است و در نوعی دیگر قسمت انتهایی از بدنه قابل جداشدن نیست که از این وسیله می توان برای پاک کردن قاب و صفحه ساعت از پرز و گرد و غبار و خشک کردن سریع محل هایی که بنزین به آن زده شده و...استفاده کرد.

حمید قدیانی

چاپ شده در دو هفته نامه صنوف – نیمه دوم مرداد1382 – جمادی الثانی1424 – آگوست 2003 – سال دوازدهم – شماره133

www.hamidghadyani.ir

 

مربوط به ماژول ثبت نام

ایمن شده توسط وب سایت عرش هاست